Tuesday, 13 December 2011

BLOG BARU BINA

mramly chica

email

mramlicheeca@gmail.com

BERITA PGSR

Projek ikan terbengkalai
Semua ikan di depan Bilik Pengarah mati.

Nama Guru : Mohd Ramli bin Abd.Kadir                  
Tarikh : 24 Ogos 2010
Tahun : 4 Zamrud                                                     

Bidang/Tema:
Berbangga Dengan Identiti Negara

Tajuk Pelajaran:
Identiti Negara

Jangkamasa : 60 minit  9.45-10.45

Ringkasan Pelajaran:

Mengenalpasti kesemua identiti negara yang diajar.

Mengetahui ciri setiap identiti negara.

Bekerjasama di dalam kumpulan bagi menyiapkan jigsaw puzzle dan

menjawab soalan yang diberi

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

1.Menyatakan lima identiti .

2.Menjelaskan mengenai lima identiti negara.

3. Berbangga dengan identiti Negara

Pengetahuan Sedia Ada:

Murid pernah pernah melihat Jalur Gemilang dan mendengar lagu -lagu
patritiok seperti lagu Jalur Gemilang, Negaraku dan 5 Prinsip Rukun Negara.

Unsur Patriotisme/Nilai Murni:

Menanamkan semangat patriotisme dalam diri murid

Kerjasama antara murid-murid

Bahan Bantu Mengajar:
Komputer Riba, LCD, Layar Putih,Sampul berwarna, Kertas A4, speaker, Gam



LANGKAH


PROSEDU R PEL AKSANAAN
EL EMEN
PEMBEL AJARAN
BESTARI/KONSEP



CATATAN

Set Induksi
(7 Minit)


i.  Guru menyuruh murid-
    murid melihat jika
   terdapat sampah                  v disekeliling kelas  dan vvmengutipnya jika ada.
ii. Guru bertanya keadaan
   diri murid-murid selepas
    bercuti panjang.
iii.Guru menyangkan video iiiWarna-Warna Malaysia.







Muzik






Komputer
riba
LCD
Layar putih

Langkah 1
(15 Minit)
Guru menunjukkan
gambar identiti negara
dan menerangkan mengenai
identiti negara .
- Jalur Gemilang
- Jata Negara
- Bunga Raya
- Rukun Negara
- Lagu Negaraku







Direktif



Komputer
riba
LCD
Layar putih
Speaker

Langkah 2
(15 Minit)


Guru membahagikan
murid-murid kepada 5
kumpulan

Setiap kumpulan diminta
memilih 1 sampul
berwarna di tangan guru.

Di dalam setiap sampul
terdapat jigsaw puzzle
bagi identiti negara yang
berbeza.
-Kuning  = Jalur Gemilang
-Oren    =  Jata Negara
-Merah =  Bunga Raya
-Biru     = Lagu Negaraku¶
-Hijau   = Rukun Negara

Murid-murid dikehendaki
menyelesaikan setiap
jigsaw yang mereka
dapat.
vi. Murid diminta
membentangkan hasil
mereka di hadapan kelas
berserta nama dan 1
pernyataan mengenai
identiti negara yang mereka dapat.

Direktif








Koperatif





Kecerdasan pelbagai
-verbal linguistik













Sampul
berwarna
Gam
Kertas A4

Langkah 3
(15 Minit)

Guru menayangkan slaid
powerpoint.
.
Guru menyuruh
kumpulan pertama
dahulu memilih salah
satu nombor daripada 1
hingga 9.
1 : Berapakah prinsip
Rukun Negara?
2 : Nyatakan prinsip ke-3
Rukun Negara?
3 : Berapakah jumlah
jalur yang terdapat dalam jalur gemilang.
4 : Warna bunga
Kebangsaan ialah«
5 : Apakah maksud
bintang pada Jalur
Gemilang?
6 : Sebutkan empat baris
pertama dalam Lagu
Negaraku?
7 : Bunga Kebangsaan
Malaysia ialah?
8 : Apakah maksud dua
ekor harimau yang
terdapat pada Jata
Negara?
9 : Apakah maksud
warna biru tua pada Jalur
Gemilang?

Guru menekan icon
nombor yang dipilih.

Murid di dalam kumpulan
itu dikehendaki
menjawab soalan yang
tertera pada skrin.
.
Ini diikuti pula oleh
kumpulan 2 hingga 5


KBKK
- Kemahiran
berfikir

Laptop
lcd
Penutup
(8 Minit)

Guru mengadakan
perbincangan atau
refleksi mengenai tajuk
identiti negara ini

Guru menayangkan lagu
Keranamu Malaysia dan
murid-murid m

KBKK-menilai
maklumat



muzik
 Laptop
 Lcd
 speaker


No comments:

Post a Comment