email
mramlicheeca@gmail.com
BERITA PGSR
Projek ikan terbengkalai
Semua ikan di depan Bilik Pengarah mati.
Nama Guru : Mohd Ramli bin Abd.Kadir
Tarikh : 24 Ogos 2010
Tahun : 4 Zamrud
Bidang/Tema:
Berbangga Dengan Identiti Negara
Tajuk Pelajaran:
Identiti Negara
Jangkamasa : 60 minit 9.45-10.45
Ringkasan Pelajaran:
Mengenalpasti kesemua identiti negara yang diajar.
Mengetahui ciri setiap identiti negara.
Bekerjasama di dalam kumpulan bagi menyiapkan jigsaw puzzle dan
menjawab soalan yang diberi
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
1.Menyatakan lima identiti .
2.Menjelaskan mengenai lima identiti negara.
3. Berbangga dengan identiti Negara
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid pernah pernah melihat Jalur Gemilang dan mendengar lagu -lagu
patritiok seperti lagu Jalur Gemilang, Negaraku dan 5 Prinsip Rukun Negara.
Unsur Patriotisme/Nilai Murni:
Menanamkan semangat patriotisme dalam diri murid
Kerjasama antara murid-murid
Bahan Bantu Mengajar:
Komputer Riba, LCD, Layar Putih,Sampul berwarna, Kertas A4, speaker, Gam
LANGKAH | PROSEDU R PEL AKSANAAN | EL EMEN PEMBEL AJARAN BESTARI/KONSEP | CATATAN |
Set Induksi (7 Minit) | i. Guru menyuruh murid- murid melihat jika terdapat sampah v disekeliling kelas dan vvmengutipnya jika ada. ii. Guru bertanya keadaan diri murid-murid selepas bercuti panjang. iii.Guru menyangkan video iiiWarna-Warna | Muzik | Komputer riba LCD Layar putih |
Langkah 1 (15 Minit) | Guru menunjukkan gambar identiti negara dan menerangkan mengenai identiti negara . - Jalur Gemilang - Jata Negara - Bunga Raya - Rukun Negara - Lagu Negaraku | Direktif | Komputer riba LCD Layar putih Speaker |
Langkah 2 (15 Minit) | Guru membahagikan murid-murid kepada 5 kumpulan Setiap kumpulan diminta memilih 1 sampul berwarna di tangan guru. Di dalam setiap sampul terdapat jigsaw puzzle bagi identiti negara yang berbeza. -Kuning = Jalur Gemilang -Oren = Jata Negara -Merah = Bunga Raya -Biru = Lagu Negaraku¶ -Hijau = Rukun Negara Murid-murid dikehendaki menyelesaikan setiap jigsaw yang mereka dapat. vi. Murid diminta membentangkan hasil mereka di hadapan kelas berserta nama dan 1 pernyataan mengenai identiti negara yang mereka dapat. | Direktif Koperatif Kecerdasan pelbagai -verbal linguistik | Sampul berwarna Gam Kertas A4 |
Langkah 3 (15 Minit) | Guru menayangkan slaid powerpoint. . Guru menyuruh kumpulan pertama dahulu memilih salah satu nombor daripada 1 hingga 9. 1 : Berapakah prinsip Rukun Negara? 2 : Nyatakan prinsip ke-3 Rukun Negara? 3 : Berapakah jumlah jalur yang terdapat dalam jalur gemilang. 4 : Warna bunga Kebangsaan ialah« 5 : Apakah maksud bintang pada Jalur Gemilang? 6 : Sebutkan empat baris pertama dalam Lagu Negaraku? 7 : Bunga Kebangsaan 8 : Apakah maksud dua ekor harimau yang terdapat pada Jata Negara? 9 : Apakah maksud warna biru tua pada Jalur Gemilang? Guru menekan icon nombor yang dipilih. Murid di dalam kumpulan itu dikehendaki menjawab soalan yang tertera pada skrin. . Ini diikuti pula oleh kumpulan 2 hingga 5 | KBKK - Kemahiran berfikir | Laptop lcd |
Penutup (8 Minit) | Guru mengadakan perbincangan atau refleksi mengenai tajuk identiti negara ini Guru menayangkan lagu Keranamu murid-murid m | KBKK-menilai maklumat muzik | Laptop Lcd speaker |
No comments:
Post a Comment